Sinterklaas is jarig!

 Twee weken geleden kregen we plots een brief in de klas bij Struisje in het mandje. 

Lezen jullie even mee? 

                                                Dag lieve kinderen van de Struisvogelklas,
Binnenkort ben ik jarig, en vieren we mijn feest.
Dan kom ik langs op jullie school, 
om jullie een bezoekje te brengen.
En wat kijk ik daar naar uit!  
Want dit jaar kom ik bij jullie voor om 
verjaardagsfeest te vieren. 
En ik weet dat jullie in 
Bottelare brave, lieve kinderen zijn. 
Dus daarom durf ik jullie iets te vragen.
Sinterklaas zorgt altijd voor anderen, en mijn paard brengt me altijd
veilig over alle daken... Dus mijn paard zorgt goed voor mij!
Daarom zou ik aan jullie willen vragen om een cadeautje, 
een lekker warme sjaal voor mijn paard te maken.
Zouden jullie dit willen doen, lieve kinderen? 

Tot snel
Lieve groeten,
Sinterklaas

En toen nam de spanning toe en begonnen we af te tellen naar de komst van de Sint.

Onze focus lag deze keer op het ontdekken van onze zintuigen, zelf leren plannen en rijmen.

En zo genoten we in onze klas dagelijks van de geur van lekkere pepernoten.

 (geurdiffuser met kaneel😉)

In onze klashoeken gingen we ijverig aan de slag.

Zo hadden we een schrijfhoek, 

waar we thematische woorden konden neerpennen én stempelen.







We pakten zoals echte pakjespieten de cadeautjes in a.d.h.v. een stappenplannetje.
Nog even verder oefenen op de fijne motoriek. 








We oefenden ook onze grove motoriek en bouwden een parcours van onze klas, 
naar die van de uiltjes.
Om zo het 'dak lopen' in te oefenen.










Onze poppenhoek werd het huis van de Sint.
En in onze 'Snoepgoedwinkel' mochten we deze keer proberen wegen.






We maakten een knip en kleef-oefening met rijmwoorden.





Omdat we over onze zintuigen leerden, maakten we voor het 
Sinterklaasfeest een 'taartenkroon', 
met snoepjesconfetti én onze naam van koekjes. 















We oefenden nog even onze computervaardigheden verder in met enkele Sinterklaasspelletjes.





We speelden een leuk proefspel.
Niet gemakkelijk... geblinddoekt iets proeven en raden wat het is.









We speelden ook een voelspel.









We leerden een heel leuk versje over het paard van Sinterklaas.
Bij deze de visuele ondersteuning voor je kleuter.


En we maakten uiteraard ook de sjaal voor het paard.



En toen plots
Gingen we naar boven
Roethanden op onze deur....
Roethanden op onze tafels en stoelen...
Onze schoenen verdwenen...
Een S (van Sloeberpiet?) op onze tafel.
Van de koekjes gebeten...
Wat was hier aan de hand?
Enkele vriendjes waren alvast niet zo blij dat hun schoen verdwenen was!
Wat nu?!








Plots kregen we bezoek van onze Pelikaantjes en juf Nancy.
Zij wisten waar onze schoenen waren... gelukkig maar!
Ze stonden in de Pelikaantjesklas!
Gekke Sloeberpiet toch!
En zo gingen we even een kijkje nemen.










Op 4 december was het eindelijk zo ver!
Bezoek van de Sint. 
Samen vierden we zijn verjaardag, bracht hij samen met Piet een klasbezoek én 
kregen we mooie cadeautjes.
Dank U Sinterklaas en Piet!






















We lieten ook het eerste kaarsje van onze adventskrans branden.


Nog enkele 'kiekjes'




Rijmbingo

En nog enkele foto's onze lieve Pelikaantjes bij juf Nancy







Als afsluiter van ons thema vol zintuigelijke ervaringen (want daar lag onze focus),
maakten we tot slot nog lekkere marsepeinen'patatenbolletjes' (zoals de juf het noemde).




Ziezo,
En zo hebben we er alweer een leerrijk, leuk thema opzitten.
Op naar ons volgende avontuur...