Met dit lied als aanzet, begon ons thema rond boeken.
We brachten ons lievelingsboek mee naar de klas én een leesknuffeltje die steeds mocht meegenieten tijdens het lezen.
Elke dag stelde één van ons zijn/ haar lievelingsboek voor.
Schriftelijke en mondelings boodschappen verwerken stonden deze keer in onze focus...
En ook aandacht hebben voor letters en geschreven woorden.
Zo deden we een 'mix en koppel' spel
De juiste titel bij elk boek.
Met onze Beebot oefenden we dit nog wat verder in.
Zoekoefening met het rad
Op de Ipads maakten we kennis met Fundels, een programma met online boeken.
We knutselden onze eigen boekenworm/ bladwijzer
Schilderen van een kaft van een boek
Onze boekenhoek kreeg een serieuze uitbreiding met de bib-box en
alle boeken die we meebrachten.
We hadden ook een bib-kaart waarmee we een boekje konden ontlenen en in ons kastje mochten bewaren tot het volgende speelmoment.
We luisterden naar het hilarische boek 'Stilte'
En maakten een stilte-wandeling met een stiltemeter.
Zo stonden we stil bij de (soms vele) omgevingsgeluiden.
Ook ritme stond tijdens dit thema centraal.
Zo klapten we verschillende ritmes, hadden we een ritmiekhoek,
klapten we woordstukjes en bewogen we op het ritme van de muziek.
En we deden veel tussendoortjes met onze ritmestokjes
(ervaren van snel en traag, luid en stil, woorden tikken, ...)
Zoek/ knip en kleefoefening
Nog enkele 'kiekjes' van bij de Pelikaantjes
De complimentenparaplu
En als apotheose van dit leerrijke thema maakten we ons eigen verhaal/ boek.
Lees samen met jullie kleuter onze twee knotsgekke verhalen.
Hier is het verhaal van de Pelikaantjes (gemaakt met juf Nancy)
Hier is het verhaal van onze oudste vriendjes
Ziezo, en met deze twee mooie extra verhalen
voor in onze boekenkast gaan we over naar ons volgende avontuur...