Ssssht wat hoor ik daar? (gebasseerd op het verhaal van Peter en de wolf)

 Enkele weken geleden maakten we kennis met het klassieke verhaal van Peter en de wolf.

Deze keer startte ons thema met een luisterverhaal - dus oortjes open.

Zo maakten we al onmiddellijk kennis met enkele klassieke instrumenten uit het verhaal.



Vervolgens gingen we in onze klashoeken aan de slag.
We bouwden onze poppenhoek om tot een heuse muziek en luisterhoek.
We brachten leuke instrumenten mee naar de klas om deze hoek te verrijken.
En dan was het SHOWTIME!






























We leerden de radio bedienen en luisterden naar leuke deuntjes via de koptelefoons.










We maakten een collage met verschillende technieken rond Peter en de wolf.
















Werken aan ons bundeltje en tekenen volgens een stappenplan





We leerden een nieuwe letter!
De M van Muziek!
Even kijken welke woorden we nog kennen die met de M beginnen.


We maakten kennis met enkele instrumenten...


Maar ook 'live' maakten we kennis met enkele instrumenten.
Zo kwam mijn papa langs met zijn klassieke én elektrische gitaar.
Hij leerde ons dat geluid eigenlijk trillingen zijn.
We maakten ook kennis met een box, klankkast, stemsleutels, de solsleutel en nog zoveel meer.
Dikke dankjewel dad!















We maakten ook kennis met het opkomen en het begroeten van de dirigent bij een orkest. 
We leerden over de viool, de alt viool, de cello en de contrabas.
We luisterden naar het mooie lied van de Zeemeermin van K3.
En dat allemaal dankzij de meter van Océane!
Een dikke dankjewel voor deze leerrijke middag!














We kregen ook bezoek van Ellen, ook een mama van onze school.
Zij bracht heel veel blaasinstrumenten mee waarmee kennis mochten maken.
We luisterden naar de verschillende klanken en mochten zelf ook eens proberen een klank uit de dwarsfluit te krijgen. Tot slot speelde ze ook met ons een quiz. Zo speelde ze enkele liedjes op haar viool en wij mochten raden. 
Dankjewel Ellen voor de leerrijke middag!





































We maakten een werkje met krantenpapier.









We maakten in stilte een geluidenwandeling. Hierbij kregen we een bingo kaart.











We gingen naar het cultuurhuis om te genieten van de tentoonstelling Feeërieke sprookjes.
De kunstenares maakte van papier alle klassieke sprookjes.








































We knutselden zelfstandig een schuddoosje - stappenplannetje volgen...kunnen we!



Tot slot repeteerden we zelf het stuk 'Peter en de wolf' en brachten dit aan de uiltjes.
Ze kregen eerst een inkomticketje om dan te kijken naar ons toneeltje!
En wat was de juf fier!
Ons orkest speelde de mooiste noten en de acteurs deden hun uiterste best.

Wat een mooie afsluiter van dit thema!