Herfst in het kabouterbos

 Het begon allemaal enkele weken geleden met...

Vuile modder-voetsporen in onze klas! En onze klas was net gepoetst (Great!)

En post!

De voetsporen bleken van Kabouter David te zijn én zijn brief was een uitnodiging om naar het bos te komen. MAAR! Eerst kregen we de opdracht om met behulp van een plattegrond een boek te gaan zoeken. Om zo beter kennis te maken met het leven van kabouters. 

Samen met de uiltjes volgenden we de plattegrond en vonden we twee zware boeken. 

Hoe kon David deze gedragen hebben? Al snel kwamen we dankzij het boek te weten dat kabouters 7x sterker zijn dan een mens... En zo kwamen we nog veel meer leuke weetjes te weten. 

























Enkele leuke kabouterweetjes.






Vervolgens leerden we onze 2de letter.
De K van Kabouter.

















We schilderden de mooiste kabouters/ vliegenzwammen en bomen.









Even aan elkaar tonen wat we allemaal meebrachten.









Fijne motoriek - Kleefpuzzel knippen en kleven




Elkaar begroeten zoals echte kabouters






Op tocht naar het bos.
We verzamelden de mooiste herfstvruchten en genoten van een dag in de natuur.


















































Juf Edwina las ons een leuk herfstverhaal voor.
Vervolgens blikten we terug op het verhaal m.b.v. prentjes en kaarten om zinnen te leren maken.





Moment - Start jaarthema 'Missie rekenraket'







Spelen in onze kabouter-fantasietafel




En in de poppenhoek kwamen de schattigste kabouters tevoorschijn







Sorteren van onze herfstvondsten



Bouwen van kabouterbossen/ huizen






Ook wegen stond dit thema in de kijker!
Even eerst een weegschaal of balans waarnemen.
We leerden de begrippen: in balans, zwaarst en lichtst.























Even op papier ook...








Tekenen van een kabouter volgens stappenplan.


In onze winkel gingen we ook met de weegschaal aan de slag

We maakten een herfststukje







Ook in onze winkel gingen we met de balans aan de slag.




Kaboutermemorie spel




We ontdekten enkele weetjes over een paddenstoel.





We leerden wat turven is en bekeken zo of de meeste kinderen warm of boterhammen eten.



Schrijfdans - De boom
Inoefenen fijne motoriek/ schrijfmotoriek








we maakten nog een klein blaas/afdruk schilderwerkje





De juf bracht enkele pompoenen mee.
Even wegen en sorteren van licht naar zwaar....



























Om er daarna heerlijke pompoensoep met te maken en te smullen.






























En plots... als afsluiter... stond er plots een Kabouter in onze klas.
Kabouter Henkie, met een brief.
In deze brief stond dat de kabouter al een week in onze klas zich had verstopt en zo had hij dus kunnen zien dat wij nu heel veel afweten van alles over kabouters en het bos.


Op naar ons volgende avontuur....